هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

شما اینجا هستید: خانه » معرفی کتاب » مدیر مدرسه »
۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ ارديبهشت

مدیر مدرسه، داستان معلمی است که از درس دادن و سر و کله زدن با بچه ها خسته شده و می خواهد به عنوان مدیر مدرسه در واقع در مدرسه ای دورافتاده به استراحت بپردازد. برای این کار با رشوه مدیریت مدرسه‌ای دورافتاده را تصاحب می‌کند؛ اما با دیدن اوضاع آنجا و مشکلاتش و نیز تبعیضهایی که در مورد بچه ها می بیند، سرانجام استعفا می دهد.

قابل توجه هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر با معرفی کتاب (مدیر مدرسه از جلال آل احمد) با شما هستیم.

معرفی کتاب هنرستان رشته کامپیوتر

جلال در این داستان نسبت به تمام ناهنجاریها و خلافهای اداری زمان خودش فریاد اعتراض سرمی دهد و آن را به زیبایی هرچه تمامتر نمایان می کند. مدرسه ای که مدیر جدید وارد آن می شود، ساختمانی است که پول داری، به نیت گران شدن زمین، آن را در جایی دورافتاده بنا کرده و برای مدت زیادی وقف آموزش و پرورش کرده تا پس از رفت و آمد زیاد، در اطراف آن خانه سازی شود و زمینش به هزار برابر قیمت اولیه اش برسد و به این ترتیب هم خیر دنیا و هم خیر آخرت نصیبش شود و برای اینکه همه بدانند که او آدم خیری است، نامش را به صورت کاشیکاری در بالای ساختمان مدرسه حک می کند. جلال در این داستان به رشوه دهی و رشوه گیری در ادارات نیز اشاره می کند.

بخشی از متن کتاب
«... صد و پنجاه تومان در کارگزینی کل مایه گذاشته بودم تا این حکم را به امضاء رسانده بودم.»

سپس انگشت طنزش را بر روی نشانها و علامتهای گول زننده و شعارگونه می گذارد و آنها را به تمسخر می کشد:

«تابلوی مدرسه هم حسابی و بزرگ و خوانا بود. از صد متری داد می زد که توانا بود هر که... هر چه دلتان بخواهد! با شیر و خورشیدش که آن بالا، سر سه پا ایستاده بود و زورکی تعادل خودش را حفظ می کرد قَمچیلی که به دست داشت!»

آنگاه به طعنه، کشورهای استعمارگر را ریشخند می کند و قلمرو استعمارشان را چنین بیان می کند:

«دیدم واقعا چه راحت بودیم ما بچه های بیست، سی سال پیش! حتی جهان نما که می کشیدیم برای تمام آسیا و افریقا و استرالیا به دو سه رنگ بیشتر احتیاج نداشتیم. قهوه ای را برای انگلیس به کار می بردیم با نصف آسیا و افریقا و صورتی را برای فرانسه با نصف دیگر دنیا، و سبز یا نمی دانم آبی را برای هلند و آن چندتای دیگر و حالا...»

نظام آموزشی قدیم نیز از قلم تند جلال و نگاه باریک بینانه اش در امان نیست:

«معلم با همان پاهای باریک مثل فرفره دور کلاس می چرخید و می خواند:
سعدی آزاده ای است افتاده! روی دست یکیشان نگاه کردم، می نوشت: آزادئیس توفتاده!»

زاهدنماها و جانماز آبکش ها هم از قلم طنز او نصیب می برند:

«یک حاجی آقا با تنبان سفید و خشتک گشاد نماز می خواند. وقتی سر از سجده برداشت، یک قبضه ریشش را هم دیدیم و... »

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

آنگاه به امتیازهایی که دولت برای اتباع خارجی در کشور قایل می شد، اشاره می کند:

«... ماشین یکی از امریکاییها که تازگی در همان حوالی، خانه گرفته بود تا آب و برق را با خودش به محل بیاورد.»

منبع: فیدیبو

           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.
           وودی آلن یکی از بهترین نویسندگان و کارگردانان آثار طنز در زمانه معاصر است. او با فیلم ها و نمایشنامه های خود برنده جوایز معتبر مختلفی چون جایزه او. هنری و اسکار شده است. از بهترین کتاب های وودی آلن می توان به عناوینی چون «حباب معلق» و «مرگ در می‌زند» اشاره کرد.