هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد

مسائل کاری، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، اخبار روز و... می توانند تمام طول روز فکر ما را مشغول کنند. گاهی این درگیری های ذهنی موجب تصمیم گیری و یک انتخاب سنجیده می شوند و گاهی هم تمرکز ما را کاهش می دهند. درگیری های ذهنی در دراز مدت می توانند موجب ترشح کورتیزول (هورمون مرتبط با استرس) و حتی تهدید سلامت جسمی و روحی شوند. اگر مشکلات زندگی ذهن شما را هم آشفته می کند و تمرکز را از شما می گیرد، با ما همراه باشید. در این مقاله  راهکارهایی ساده را برای رفع درگیری ذهنی معرفی خواهیم کرد.

راهکارهای رفع درگیری ذهنی
خوشبختانه راه حل های زیادی برای آرام کردن مغز و رفع درگیری های ذهنی وجود دارند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

قابل توجه اولیای هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با رفع درگیری ذهنی با 11 راهکار ساده با شما هستیم.

۱. مدیتیشن
مدیتیشن تاثیرات مثبت زیادی بر جسم و روح می گذارد و به شما کمک می کند با شیوه های مختلفی به آرامش ذهنی دست یابید. با یک جلسه مدیتیشن می توانید جسم و ذهن خود را آرام کنید و با چندین جلسه یاد خواهید گرفت در مواجه شدن با استرس، خود را کنترل کنید. مدیتیشن ذهن را از افکار منفی پاک می کند و تحمل شما را در برابر عوامل استرس زا بالا می برد. 
مدیتیشن کار چندان آسانی نیست، به همین دلیل اکثر مردم بعد یک یا دو جلسه آن را رها می کنند، اما با کمی صبر می توانید آن را به عادت های روزانه خود اضافه کنید. فقط کافی است به مدت یک الی دو هفته ۱۰ دقیقه از روز را به این کار اختصاص دهید تا تاثیرات آن را حس کنید.

۲. بازسازی شناختی
بازسازی شناختی تکنیکی است که به شما نشان می دهد چگونه با تغییر الگوی عادات فکری خود، ذهن را آرام کنید. ذهن ما به عوامل استرس زا واکنش نشان می دهد. زیرا این عوامل سلامتی روحی و جسمی ما را تهدید می کند. حال اگر بتوانیم احساسات خود را به گونه ای تغییر دهیم که دیدمان به زندگی خوش بینانه تر باشد، می توانیم با استفاده از تکنیک های بازسازی شناختی ذهنمان را آرام کنیم.

۳. قدردانی
در طول روز هر یک از ما با چالش های زیادی روبه رو می شویم. این چالش ها باعث می شود نعمت هایی که باید قدردان شان باشیم را فراموش کنیم و روی بدشانسی ها و اتفاقات بد تمرکز کنیم. برای مقابله با این موقعیت بهتر است زمانی را صرف نوشتن ۳ چیزی کنیم که بابت آن احساس قدردانی می کنیم. همین کار کوچک باعث می شود فکرمان متعادل شود و با استرس کمتری به حل چالش های روزمره بپردازیم.

۴. توجه به قضاوت های درونی
اکثر مردم از قضاوت های دیگران در مورد خودشان می ترسند، در حالی که نمی دانند سخت ترین انتقادها را خودشان به خودشان وارد می کنند. هیچ چیز بیشتر از قضاوت های درونی ما، روی آرامش ذهنی مان تاثیر نمی گذارد. بنابراین یکی از روش های رفع نگرانی ذهنی این است که به قضاوت های درونی خود گوش کنید و سعی کنید آرامش را به جای این افکار در ذهن راه دهید.

۵. دلسوزی برای خودتان
بعد از اینکه توانستید به قضاوت های درونی خود توجه نمایید، دلسوزی برای خود را تمرین کنید. مثل یک دوست به صداهای درونی تان گوش دهید، واقعیت ها را گوشزد کنید، برای بهتر شدن تان راهکار ارائه دهید و از مقایسه خودتان با استانداردهای دیگران دست برداریم.

۶. دور کردن افکار منفی
به یاد داشته باشید که هیچگاه نمی توانید افکار منفی ذهنتان را به کلی حذف کنید اما می توانید از آنها فاصله بگیرید. هرگاه یک فکر منفی در ذهنتان شناسایی کردید به خودتان بگویید این فقط یک فکر است نه یک واقعیت!

۷. تنظیم یک روال ثابت روزانه
این کار ممکن است در ابتدا خسته کننده به نظر برسد اما با گذشت روزها، آرامش را به ذهن ما تزریق می کند. وقتی یک برنامه ثابت برای هر روز داشته باشید، تصمیم های کمتری در طول روز می گیرید. این موضوع باعث می شود در ذهن ما فضای بیشتری برای فعالیت های بزرگتر و مهم تر آزاد شود.

۸. صحبت کردن با یک دوست خوب
حرف زدن در مورد افکار و احساسات تان به شما کمک می کند واضح تر آنها را ببینید و تحلیل کنید. حمایت عاطفی یک دوست از شما، باعث می شود فشار و تنش کمتری را حس کنید و راهکارهای بیشتری برای حل چالش های ذهنی خود پیدا کنید.

رشته کامپیوتر رشته حسابداری

۹. نوشتن وقایع روزانه
یکی از راه های بسیار مفید برای رفع درگیری ذهنی، نوشتن افکار است. نوشتن در مورد نگرانی ها و تنش ها، به اندازه حرف زدن در مورد آنها با یک دوست می تواند باعث آرامش شود. با صرف وقت برای نوشتن یادداشت های روزانه، به خودتان فرصت می دهید افکار و احساساتتان را در محلی امن و خصوصی تجزیه و تحلیل کنید.

۱۰. درست کردن لیست وظایف
گاهی فکر کردن به کارهایی که باید در آینده انجام دهیم باعث می شود نتوانیم روی کاری که در حال انجام آن هستیم تمرکز کنیم. در این حالت بهتر است لیستی از وظایف روزانه خود داشته باشیم تا فکر کردن به آنها، ذهن را مشغول نکند. این کار باعث افزایش تمرکز و آرامش روانی می شود.

رشته کامپیوتر رشته حسابداری

۱۱. ورزش کردن
تاثیرات ورزش بر سلامت روانی انسان بر همگان آشکار است. ورزش کردن به مدت ۱۰ دقیقه موجب تولید آندروفین در بدن می شود. آندروفین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و همانند یک مخدر درد های جسمی و روحی بدن را کاهش می دهد.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

سخن آخر
در پایان، به یاد داشته باشید که افراد با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین راهکاری که باعث می شود فردی به آرامش برسد ممکن است برای فرد دیگری بی اثر باشد. از این رو بهترین رروش برای شناخت راهکار موثر در مورد هر فرد، انجام یک آزمایش است. برای انجام این آزمایش هر زمان از روز که احساس راحتی و آرامش داشتید را به همراه کاری که در حال انجام آن بودید یادداشت کنید. پس از چند روز یادداشت های خود را بررسی کنید تا پی ببرید چه راهکاری برای رفع درگیری ذهنی شما موثر بوده است. 

منبع: مجله اینترنتی ستاره

           تا به حال در مورد استرس و زیان های آن بسیار خوانده ایم. اینکه چگونه استرس را از خود دور کنیم یا از موقعیت های استرس زا پرهیز کنیم. اما محققان دانشگاه استنفورد معتقدند که رو به رو شدن با استرس بیشتر به سلامت ما کمک می کند تا کاهش و دوری از استرس.
           پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان در بریتانیا مسئولیت فعالیتی عظیم و مهم را بر عهده گرفتند (مطالعه هم گروهی تولد بریتانیایی) و بدین ترتیب هر خانمی که در یک دوره زمانی 7روزه در سال 1946 فرزندی به دنیا آورده بود را بررسی کردند. نتیجه این پژوهش، حدود 14000 پرسشنامه دقیق همراه با جزئیات کامل از تمامی جنبه های تولد در دوره زمانی مذکور بود.
           مسائل کاری، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، اخبار روز و... می توانند تمام طول روز فکر ما را مشغول کنند. گاهی این درگیری های ذهنی موجب تصمیم گیری و یک انتخاب سنجیده می شوند و گاهی هم تمرکز ما را کاهش می دهند
           برای درمان عدم تمرکز در نوجوانان استراتژی هایی وجود دارد از جمله تقسیم کارهای بزرگ به اهداف کوچک، تبدیل انجام تکالیف به عادت روزانه، زمان بندی و... که به کودکان و نوجوانان کمک می کند هنگام انجام تکالیفشان کمتر دچار حواس‌ پرتی شوند.
           یک جلسه گفت و گوی دوستانه ترتیب دهید. کودکان در بسیاری از مواقع دلیل ترس خود را می دانند اما همیشه قادر به توضیح دادن آن با استفاده از واژگان مناسب نیستند