هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ شهريور

تا به حال در مورد استرس و زیان های آن بسیار خوانده ایم. اینکه چگونه استرس را از خود دور کنیم یا از موقعیت های استرس زا پرهیز کنیم. اما محققان دانشگاه استنفورد معتقدند که رو به رو شدن با استرس بیشتر به سلامت ما کمک می کند تا کاهش و دوری از استرس.

بر اساس گفته این محققان اگر مردم با مفهوم استرس مواجه شوند، قوی تر، باهوش تر و شادتر خواهند شد.

رشته کامپیوتر رشته حسابداری

قابل توجه اولیای هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با مقاله چگونه با استرس شادتر و سالم‌تر شویم با شما هستیم.

در واقع استرس همیشه مضر نیست و اگر شما باور داشته باشید که استرس باعث بهبود شما می شود، آسان تر می توانید با چالش ها روبرو شوید.

البته نگاه مثبت به استرس به این معنی نیست که انکار کنیم استرس می تواند مضر باشد، بلکه به این معنی است که با ایجاد یک طرز تفکر متعادل کمتر احساس ناامیدی و شکست کنیم.

ما در زندگی استرس را انتخاب نمی کنیم و واقع بینانه نیست که بگوییم می توانیم از آن پرهیز کنیم. با در نظر گرفتن اینکه زندگی استرس زا است، چه فایده ای دارد که بر ترس و واهمه تمرکز کنیم؟

روانشناسان عقیده دارند که توانایی مواجهه با استرس نیازمند تحمل ابهام و عدم قطعیت است. شما باید قادر باشید درک کنید دو چیز به ظاهر متناقض می توانند در یک زمان اتفاق بیفتند. درست است که استرس می تواند باعث بیماری و افسردگی شود ولی در همین حال می تواند شما را قدرتمند کند.

ایجاد باور مثبت برای روبه رو شدن با استرس

تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان داد که در نظر گرفتن استرس به عنوان بخش مثبتی از زندگی به جای بخش منفی آن، با سلامت، احساسات مثبت و کارایی بیشتر رابطه دارد. این بدان معنا است که نحوه تفکر شما راجع به استرس، نحوه پاسخ دادن بدن شما را متفاوت می کند.

یک پژوهش نشان داده که تلاش برای پرهیز از استرس و تلقی منفی از آن، در بلند مدت منجر به افسردگی، طلاق و عصبانیت می شود. از سوی دیگر تلقی مثبت از استرس موجب می شود که پاسخ بدن شما به آن، موجب شادی، اعتماد و همدلی شما نسبت به دیگران شود. بنابراین هر گاه دچار استرس شدید به خودتان بگویید که استرس برای شما خوب است.

وقتی شما دچار استرس می شوید تپش قلب می گیرید، سریع تر نفس می کشید و حتی شاید شروع به عرق کردن کنید. طبیعتا ما این تغییرات جسمی را به عنوان تشویش و اضطراب محسوب می کنیم یا علائمی که نشان می دهد ما خیلی خوب از عهده استرس بر نمی آیم؛ اما چه می شود اگه این علائم را به عنوان نشانه هایی در نظر بگیرید حاکی از آن که بدن شما نیرو گرفته تا شما را برای رویارویی با این چالش آماده کند. این دقیقا چیزی است که به شرکت کننده ها در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، گفته شده بود.

قبل از اینکه آن ها آزمون استرس جمعی راانجام بدهند آموزش دیده بودند که استرس شان را به عنوان یک عامل مفید ببینند: «تپش قلب داره آماده ات می کنه برای اقدام. اشکال نداره اگه سریع تر نفس می کشی؛ این باعث میشه اکسیژن بیشتری به مغزت برسه».

شرکت کننده هایی که یاد گرفته بودند چه طور به نشانه های استرس به عنوان عوامل مفید و کمک کننده برای اجرا نگاه کنند، استرس کم تر، بی قراریِ کم تر و اعتماد به نفس بیشتری داشتند و بدین ترتیب عکس العمل فیزیکی بدن آن ها به استرس تغییر کرد.

فیزیولوژی بدن و استرس

در عکس العمل معمولی استرس، ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند، رگ های شما منقبض می شوند و این یکی از دلایلی است که می گویند استرس شدید با بیماری های قلب و عروق مرتبط است و برای سلامتی اصلا" خوب نیست.

 ولی در این تحقیق ثابت شد، وقتی شرکت کننده ها دیدشان را نسبت به استرس به طور مثبت تغییر دادند، عروق خونی آن ها آرام باقی ماند. قلبشان همچنان تند می تپید، ولی این وضعیت قلبی و عروقی خیلی سالم تر بود. در این شرایط اتفاقی که می افتد خیلی شبیه لحظاتی است که لذت و شجاعت را تجربه می کنیم. 

همین تغییر بیولوژیک می تواند بین یک حمله قلبی ناشی از استرس در سن پنجاه سالگی و سالم زندگی کردن تا نود سالگی تفاوت ایجاد کند و علم جدیدِ استرس اثبات کرده، که طرز فکر شما نسبت به استرس اهمیت دارد. 

نتایج کاربردی

پژوهشگران در طول تحقیقات دریافتند که مفیدترین طرز تفکر درباره ی استرس نگاه مثبت به آن است.

بر این اساس سه دیدگاه کارآمد درباره استرس وجود دارد:

1- واکنش بدنتان را به استرس مفید تلقی کنید نه مضر و ناتوان کننده؛ برای مثال از استرس به عنوان انرژی استفاده کنید.
2- خود را قادر به مدیریت شرایط استرس زا و حتی رشد کردن در این شرایط ببینید. به خودتان تلقین کنید که بر شرایط مسلط هستید.
3- استرس را به عنوان چیزی ببینید که همه مردم با آن مواجه هستند نه چیزی که منحصر به شماست.
4- دانش امروزی درباره ی طرز تفکر مربوط به استرس نشان می دهد که امکان دیدگاه مثبت به آن وجود دارد حتی اگر عادت کرده باشیم که استرس را امری مضر تلقی کنیم.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

برای مثال وقتی که قلب تان از اضطراب به تپش می افتد، فکر کنید که بدنتان تلاش می کند که به شما انرژی لازم را برای مقابله با چالش ها بدهد. مهم تر اینکه تغییر دیدگاه به شما کمک می کند که در مواجه با استرس های عادی و یا حتی مزمن موفق باشید .

5- در اوقاتی که شما به استرس واکنش نشان می دهید، مغز خود را برای به خاطر آوردن و یاد گرفتن تجربه جدید بازسازی می کند. استرس نقشی در ذهن شما می گذارد که شما را آماده می کند تا در زمان بعدی با آن روبه رو شوید.

روانشناسان در روند یادگیری به شرایط سخت، واکسیناسیون استرس می گویند. گذراندن این تجربه ها ذهن و بدن شما را در برابر استرس واکسینه می کند.

به همین دلیل است که قرار دادن افراد در استرس یک تمرین کلیدی برای فضانوردان ناسا، ورزشکاران حرفه ای و کسانی است که موفقیت آن ها تحت استرس زیادی قرار داشته است. بنابراین به استرس به عنوان یک تمرین برای قوی تر شدن نگاه کنید.

البته مسلم است که استرس های قوی و مداومی که زندگی تان را مختل می کند باید درمان شوند ولی از اصلِ استرس و حتی استرس های گاه و بیگاه نترسید و آن را با تغییر نوع نگاه تان، به ویژگی مثبت تبدیل کنید. این کار راحتی نیست ولی شدنی است؛ تمرین کنید.

منبع: سواد زندگی

           تا به حال در مورد استرس و زیان های آن بسیار خوانده ایم. اینکه چگونه استرس را از خود دور کنیم یا از موقعیت های استرس زا پرهیز کنیم. اما محققان دانشگاه استنفورد معتقدند که رو به رو شدن با استرس بیشتر به سلامت ما کمک می کند تا کاهش و دوری از استرس.
           پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان در بریتانیا مسئولیت فعالیتی عظیم و مهم را بر عهده گرفتند (مطالعه هم گروهی تولد بریتانیایی) و بدین ترتیب هر خانمی که در یک دوره زمانی 7روزه در سال 1946 فرزندی به دنیا آورده بود را بررسی کردند. نتیجه این پژوهش، حدود 14000 پرسشنامه دقیق همراه با جزئیات کامل از تمامی جنبه های تولد در دوره زمانی مذکور بود.
           مسائل کاری، مشکلات خانوادگی، مشکلات مالی، اخبار روز و... می توانند تمام طول روز فکر ما را مشغول کنند. گاهی این درگیری های ذهنی موجب تصمیم گیری و یک انتخاب سنجیده می شوند و گاهی هم تمرکز ما را کاهش می دهند
           برای درمان عدم تمرکز در نوجوانان استراتژی هایی وجود دارد از جمله تقسیم کارهای بزرگ به اهداف کوچک، تبدیل انجام تکالیف به عادت روزانه، زمان بندی و... که به کودکان و نوجوانان کمک می کند هنگام انجام تکالیفشان کمتر دچار حواس‌ پرتی شوند.
           یک جلسه گفت و گوی دوستانه ترتیب دهید. کودکان در بسیاری از مواقع دلیل ترس خود را می دانند اما همیشه قادر به توضیح دادن آن با استفاده از واژگان مناسب نیستند