هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

راز موفقیت در رشته کامپیوتر چیست؟ چگونه می توان از رشته کامپیوتر درآمد کسب کرد؟ یک مهندس کامپیوتر چه چیزهایی باید بلد باشد؟ این سوالی است که شاید خیلی از فارق التحصیلان و یا دانش آموختگان این رشته در ذهن خود دارند اینکه آیا می توان در این رشته موفق شد؟ یا چگونه یک مهندس کامپیوتر موفق شویم؟ متاسفانه سیستم آموزشی کشور ما در زمینه علوم کامپیوتر بسیار ضعیف بوده و هست و اکثر علومی که در این صنعت وارد می شود از منابعی خارج از سرفصلها و کتب درسی این رشته در دبیرستان ها و دانشگاه ها ارائه می شوند.

رشته کامپیوتر حسابداری معماری انیمیشن (پویا نمایی) گرافیک

بخشی از این علوم از طریق دوره های معتبری که توسط شرکت ها بزرگ مدیریت می شوند وارد ایران می شود و بخش دیگر آن از طریق تجربه و تحقیق فراوان به صورت دوره های آموزشی و یا در مقالات و سایتها و وبلاگ ها در اختیار عموم قرار می گیرد.

حال اگر قصد دارید به عنوان یک مهندس کامپیوتر در جامعه فعالیت کنید و از آن درآمد کسب کنید در این مقاله به طور کامل به شما می گویم که چگونه می توانید به این مهم دست یابید.

قبل از هر چیز باید عرض کنم رشته کامپیوتر را به صورت کلی می توان به چند شاخه زیر تقسیم نمود:
۱-برنامه نویسی و تولید و یا استقرار نرم افزار و مدیریت بانک اطلاعاتی
۲-شبکه،اکتیو و پسیو و اجرای سیستمهای ارتباطی سیم دار و بی سیم
۳-طراحی وب و سئوکار سایت
۴-هک و امنیت
۵-طراحی سه بعدی و نقشه کشی و ساخت انیمیشن و تیزر و …
۶-مدرس کامپیوتر
۷-تعمیر و سرویس سخت افزار ها

که در ادامه به شرح هر کدام از آنها می پردازیم:

قابل توجه اولیای هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با مقاله راز موفقیت در رشته کامپیوتر با شما هستیم.

۱-برنامه نویسی و تولید و یا استقرار نرم افزار و مدیریت بانک اطلاعاتی:
اگر به مبحث برنامه نویسی علاقه دارید شما می توانید با یادگیری یکی از زبانهای برنامه نویسی مورد نیاز در شرکتهای بزرگ استخدام شده و برنامه نویسی نمائید. اصولا در حال حاضر زبانهای برنامه نویسی c# و جاوااسکریپت و PHP وASP. NET و CSS و HTML و Delphi و آشنایی با JQuery و بانکهای اطلاعاتی مانند SQL Server و اوراکل و همچنین تسلط کامل بر سرویس های سیستم عاملهایی مانند Linux و ویندوز و همچنین برنامه نویسی در اندروید و نوشتن رباتهای تلگرام و … مورد نیاز بسیاری از شرکتهایی است که به برنامه نویس نیاز دارند.

یا اینکه می توانید خودتان یک شرکت برنامه نویسی تاسیس کرده و خود به تجارت بپردازید که این مسئله علاوه بر دانش برنامه نویسی به دانش تجارت و بیزینس هم نیازمند است. شما حداقل می بایست چند مورد از موارد بالا را بلد باشید تا بتوانید به عنوان یک برنامه نویس خود را معرفی نمایید. اولین موردی که باید بدان مسلط باشید زبان C# می باشد. بعد از آن باید حتما کار با حداقل ASP. NET و یا PHP را بلد باشید. از بین CSS و HTML نیز یکی را باید فرا بگیرید همچنین یکی از سیستم عاملهای ویندوز و یا لینوکس و کار با سرویس های آنها را نیز باید یاد بگیرید. از جمله سرویس های معروف ویندوز می توان به Active Directory یا DHCP اشاره نمود. همچنین اوراکل یا SQL Server بانکهای اطلاعاتی هستند که باید یکی از آنها را یاد بگیرید به خصوص SQL. باقی مواردی که در بالا به آنها اشاره کردم و یا وجود دارند که من به آنها اشاره ای نکردم می توانند جز امتیازات شما محسوب شوند و روی رزومه کاری شما بسیار تاثیر گذار است.

۲-شبکه، اکتیو و پسیو و اجرای سیستمهای ارتباطی سیم دار و بی سیم
مبحث شبکه در حال حاضر یکی از مباحثی است که بسیار مورد استفاده سازمانها و شرکتهاست. چه سازمانها و شرکتهای آی تی و تخصصی و چه سایر سازمانها و ادارات و کارخانجات به یک شبکه کار حرفه ای نیازمندند.

شبکه خود به دو بخش اکتیو و پسیو تقسیم می شود.

اکتیو به کلیه کارهایی گفته می شود که از طریق نرم افزار و اعمال سیاست گذاریهای نرم افزاری،یک شبکه بزرگ را مدیریت می کند که خود شامل کار با سرویس های ویندوز و لینوکس و یا مجازی سازی و همچنین نرم افزارهای مدیریت استورج ها و بانک های اطلاعاتی می باشد.

پسیو به بخش اجرا و کابل کشی و یا نصب دستگاههای بی سیم و کانفیگ آنها گفته می شود. در این بخش شما باید کاملا به سخت افزار شبکه و چیدمان رک ها و ساختار سرورها و همچنین اتصالات و انواع کابلها و آنتها ها و تجهیزات شبکه و انتقال دیتا مسلط باشید.

بهترین دوره هایی که می توانید در این زمینه ها بگذرانید دوره های سیسکو و مایکرو سافت می باشد که از پایه اصول شبکه را به شما آموزش می دهد و شما در نهایت قادر خواهید بود سوئیچ های شبکه را خود کانفیگ نموده و با توجه به ساختار شبکه تان سیاست گذاریهای مربوط به انها را اعمال نمائید.

علاوه بر دوره های سیسکو و مایکرو سافت برای برقراری ارتباطهای گسترده تر در سطح کشوری می توانید از تجهیزات دیگری از جمله روترهای میکروتیک و کریو نیز استفاده نمایید که دوره های آنها نیز در آموزشگاههای بزرگ و معتبر که اکثرا هم در تهران هستند اجرا می شود.

همچنین می توانید وارد مبحث تلفن اینترنتی یا Voip شوید. ویپ به تلفن هایی گفته می شود که در سطح شبکه و اکثرا بدون نیاز به سانترال کار می کنند. شما اگر بین چند مرکز در شهرهای مختلف ارتباط داشته باشید به راحتی می توانید این سرویس را راه اندازی نموده و بدون هزینه مخابراتی بین مراکزتان ارتباط تلفنی داشته باشید و به راحتی با نرم افزارهای مانیتورینگ سیستم تلفنی سازمانتان را مدیریت نمایید که در حال حاضر اکثر ادارات و سازمانها به مبحث ویپ گرایش پیدا کرده اند.

۳-طراحی وب و سئوکار سایت
یکی از شاخه های خوب و با تنوع رشته کامپیوتر طراحی وب و مدیریت یک وب یا در اصطلاح وبمسترینگ می باشد. اگر به حوزه وب و طراحی آن علاقه دارید به دنبال این باشید که یک وب مستر شوید. شما در این شاخه باید به حداقل یک زبان تحت وب همچون ASP یا PHP تسلط کافی داشته باشید. همچنین باید به کدهای HTML آشنایی داشته باشید. البته در حال حاضر وجود CMS های رایگانی چون وردپرس و جوملا کار را خیلی راحت تر کرده و با یادگیری انها هم می توانید بدون کد نویسی کار طراحی وب را شروع کنید.

CMS ها یا نرم افزارهای مدیریت محتوا ،محیطهایی هستند که شما می توانید از طریق آنها گاهی با دراگ اند دراپ وبسایت طراحی کنید البته همیشه به این راحتی هم نیست و ملزم به گذراندن دوره های تخصصی هستید که در آینده در سایت عرفانی زاده دات آی ار به طور حرفه ای بدان می پردازیم. اما بعد از اینکه یاد گرفتید چگونه با CMS ها کار کنید طراحی صفحات وب برایتان شیرین می شود. در حال حاضر هم وردپرس بهترین CMS حال حاضر است که ابزارهای واقعا قدرتمندی برای طراحی در اختیار ما قرار می دهد.

در بحث وبمستری مسئله سئو پیش می آید. سئو به بهینه سازی محتوای سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می شود. یعنی شما باید چه مواردی را رعایت نمائید و در سایت و خارج از سایتتان اعمال کنید تا در صدر جستجوهای گوگل قرار بگیرید. یکی از روشهای بهبود رتبه سایت بحث تولید محتواست که حتی در برخی استخدامی ها دیده می شود شرکتها به دنبال استخدام افرادی هستند که در زمینه های مختلف برایشان محتوا تولید نماید. تولید محتوا همانطور که از نامش پیداست به مجموعه اطلاعاتی گفته می شود که در قالب متن یا عکس (اینفوگرافی) یا فیلم های آموزشی در می آیند تا از طریق آن بتوانند مخاطبان بیشتری را به سمت سایت بکشانند و رتبه سایتشان بهبود یابد.

بحث سئو کمی پیچیده و تخصصی است و هر روز برای آن الگوریتم های تازه و جدیدی طراحی می شود و می توان گفت طراحی وب بدون یک سئوی مناسب علنا هیچ کارایی ندارد. شما با فراگیری اصول سئو می توانید در هر موضوع دلخواهی در صدر جستجوها قرار بگیرید و با داشتن این دانش حتی نیازی به استخدام شدن ندارید و می توانید از وبسایت خود درآمد کسب نمائید.

۴-هک و امنیت
مسئله امنیت در حال حاضر یکی از پرطرفدار ترین مسائلی است که شرکتهای بزرگ و کوچک با آن دست و پنجه نرم می کنند. البته بحث هک و امنیت علاوه بر شرکتها و سازمانها بلکه افراد را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد.

هکرها به عنواین مختلفی کسب درآمد می کنند که در ادامه به آن می پردازیم. اولین و عمومی ترین راه شکستن قفلهای برنامه ها و یا بازی ها و سپس پابلیک نمودن آنها ست.

راه دوم نفوذ به سایتها و دیتاسنترها و بانک های اطلاعاتی و اکانت های شخصی و پیدا کردن حفره های امنیتی آنهاست و در مقابل گرفتن پول برای نشان دادن آن حفره امنیتی به صاحبانشان!

این هکرها جزء هکرهای خوب بشمار می آیند چرا که هدفشان خیر است و راه را برای هکرهای مخرب می بندند. آنها به سایتها و شرکتهای بزرگ نفوذ می کنند و از آنها در قبال گرفتن دستمزد حفره امنیتی که از طریق آن نفوذ کردند را نشان می دهند و در صورت قرار داد پشتیبانی آن حفره را می بندند و امنیت سایت را بعهده می گیرند.

البته اینها موارد مربوط به هک و دنیای هکری بود. بحث امنیت به سلسه کارهایی گفته می شود که جلوی هر گونه نفوذ هکرها را از قبل میگیرد. یک کارشناس امنیت هکر نیست اما هکرها را به خوبی می شناسد و دائم با آنها در ارتباط است و کارها و برنامه هایشان را دنبال می کند و از تمام توان نرم افزاری و سخت افزاری برای جلوگیری از هر گونه نفوذ استفاده می کند.

۵-طراحی سه بعدی و نقشه کشی و ساخت انیمیشن و تیزر و …
یکی از راههایی که می توانید به عنوان یک مهندس کامپیوتر از آن کسب درآمد نمایید ساخت انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی و طراحی لوگو و تیزرهای تبلیغاتی یا طراحی و نقشه کشی برای شرکت ها و سازمان هاست. برای اینکار شما می بایست علاوه بر نرم افزارهای تخصصی کمی هم ذائقه هنری داشته باشید. در حال حال حاضر بخشی از تبلیغات های شرکتها خارج از رسانه عمومی یعنی تلویزیون و رادیو است و در فضای اینترنت در وبسایتهایی چون آپارات و نماشا و دیوار و … انجام می شود. اگر بتوانید از طریق نرم افزارهای طراحی انیمیشن،انیم های با کیفیت تولید نمایید می توانید به درآمد خوبی برسید. علاوه بر طراحی انیمیشن می توانید تیزرهای تبلیغاتی نیز بسازید که در صورتی که کارتان خوب باشد مشتریان زیادی پیدا می کنید.

۶-تعمیر و سرویس سخت افزار ها
اگر در زمینه برق و الکترونیک مهارت دارید می توانید وارد مبحث تعمیر و سرویس شوید. شما با راه اندازی یک کارگاه برای خودتان حتی در منزل و یا شراکت با خدمات کامپیوتری ها به تعمیر و سرویس سخت افزار کامپیوتر و چاپگرها و کلیه لوازم جانبی کامپیوتر بپردازید. حتی در صورت علاقه می توانید دوره های سرویس و تعمیر چاپگر را بگذرانید و به یک سرویس کار ماهر تبدیل شوید. همچینن با شارژ کارتریج ادارت و سازمانها می توانید درآمد خوبی کسب نمایید. در کنار سرویس و تعمیر سخت افزار می توانید قطعات کامپیوتر و چاپگر نیز بفروشید.

همچینن به صورت تخصصی تر می توانید وارد مبحث تعمیر تجهیزات شبکه از جمله سوئیچ ها،روترها و حتی سرورها شوید.

بازیابی اطلاعات از دست رفته هاردها و سایر تجهیزات ذخیره سازی برای افراد و شرکتها نیز از جمله حرفه هایی است که با آموختن آن می توانید در آمدهای خوبی بدست آورید.

۷-مدرس کامپیوتر
اگر در خیلی از زمینه های فوق توانستید به تسلط کافی برسید اما علاقه ای برای کار کردن برای دیگران و تحویل پروژه نداشتید می توانید به عنوان یک مدرس کامپیوتر فعالیت کنید. آموزشگاههای زیادی در سطح شهرها وجود دارند که به مربیان مسلط و کاربلد نیازمندند. شما می توانید با روزی ۴ الی ۸ ساعت تدریس درآمد خوبی داشته باشید. نیازی هم نیست حتما با آموزشگاهها قرار داد ببندید می توانید به صورت خصوصی و یا تولید محتواهای اموزشی به درآمد برسید.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

پس همانطور که مشاهده می فرمائید راههای زیادی برای رسیدن به موفقیت در رشته کامپیوتر وجود دارد که می توانید از آنها بهره ببرید. شما حتی می توانید همه موارد بالا را هم انجام دهید و یا دو الی سه مورد را با هم انجام دهید و آنها را به هم وصل کنید. برای مثال می توانید هم طراحی سایت داشته باشید و هم با ساخت انیمه های دوبعدی و تبلیغ آن در رسانه های اینترنتی باعث افزایش سئوی سایت سازمانهای و افراد شوید.

یا اینک هم می توانید کار پسیو شبکه انجام دهید و هم تعمیرات تخصصی سخت افزار

در نهایت هر کدام از موارد بالا را یاد داشته باشید می توانید به عنوان مدرس آنها را آموزش دهید و درآمد بیشتری داشته باشید.

نکته ای که باید در این میان به آن بپردازم این است که به هیچ وجه در این حرفه تردید به دلتان راه ندهید. هیچ گاه نگویید این رشته رشته درآمدزایی نیست. مطمئن باشید شما خیلی چیزها از این رشته نمی دانید وگرنه این رشته در کشورهای توسعه یافته یک نیاز مبرم محسوب می شود و با توجه به سطح آموزشی ضعیف جامعه در صورتی که دوره های تخصصی در زمینه های مطرح شده بالا را بگذرانید سازمانها و شرکتهای زیادی را می بینید که به دانش و تخصص شما نیاز دارند.

هیچگاه هم دست از آموزش نکشید. زمانی شما از دیگران عقب می افتید که احساس کنید همه چیز را یاد دارید.

منبع: عرفانی زاده

           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.
           وودی آلن یکی از بهترین نویسندگان و کارگردانان آثار طنز در زمانه معاصر است. او با فیلم ها و نمایشنامه های خود برنده جوایز معتبر مختلفی چون جایزه او. هنری و اسکار شده است. از بهترین کتاب های وودی آلن می توان به عناوینی چون «حباب معلق» و «مرگ در می‌زند» اشاره کرد.