هنرستان فنی و حرفه ای کمال دانش

info@kamaledanesh.ir

0098-21-77208610

شما اینجا هستید: خانه » اخبار » چند قدم تا باهوش شدن »
۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

افراد باهوش در زندگی بهتر عمل می کنند، براساس استدلالی که اخیرا در کتاب ها مطرح شده است، موفقیت در زندگی به معنای هوشمندی و استعداد شما نیست. این کتاب ها همچنین این نظریه را بیان می دارند که آنچه در موفقیت مهم است شامل موارد ذیل می شود:

  • هوش هیجانی
  • سخت کوشی
  • و پشتکار- تا رسیدن به موفقیت باید به اهداف خود پایبند باشید.
  • عناصر موفقیت

رشته کامپیوتر حسابداری معماری انیمیشن (پویا نمایی) گرافیک

اگرچه موارد ذکر شده فوق از عناصر مهم موفقیت است اما هوشمند بودن نیز موثر است. زیرا:
همه ما در دوران مدرسه شاهد این بوده ایم شاگردی که سخت درس می خواند نمره خوبی در امتحانات کسب می کرد همانطور که شاگردی دیگر نمرات متوسطی می گرفت و مهم نبود که چقدر تلاش کرده است، پس افراد باهوش سریع تر یاد می گیرند
افراد باهوش در مهارت های فکری مانند برنامه ریزی، استدلال و حل مشکلات بهتر هستند. از این گذشته، توانایی شما برای انجام این فعالیت ها از بخش قدامی مغز ناشی می شود.
هوشمند بودن با طول عمر ارتباط دارد. مطالعات نشان می دهد افراد باهوش عمر طولانی تری دارند.
بر اساس عقاید افراد در 100 سال گذشته، شما نمی توانید هیچ کاری برای هوشمندتر کردن خود انجام دهید و اگر کاری از عهده شما برنمی آید به آن اهمیت ندهید. با این وجود اکنون مدتهاست که این عقیده در حال تغییر است و مطالعات جدید نشان می دهند.

چنانچه پیش از این بارها در مطالب مختلف سبک زندگی نمناک گفته ایم روش هایی وجود دارد که می توانید برای باهوش شدن خود انجام دهید و سپس ترغیب شوید تا آرزوهای تان را محقق سازید و به دنبال آنچه در زندگی می خواهید بروید.

بازی حافظه فعال ان بک (dual n-back)
هوش سیال برای طیف گسترده ای از وظایف شناختی از جمله شناسایی الگوها، حل مشکلات و تشخیص روابط ؛ حیاتی است و یکی از مهم ترین عوامل در یادگیری محسوب می شود، همچنین ارتباط نزدیکی با تحصیلات و موفقیت شغلی دارد. مدت هاست که روانشناسان بر این باورند که هوش سیال قابل تغییر نیست.

با این وجود، در سال 2008 روان شناسان اظهار داشتند که می توان با انجام یک کار ساده حافظه فعال و هوش سیال را بهبود بخشید تا افراد هوشمند شوند. این کار ساده به عنوان حافظه فعال ان بک شناخته می شود.

اساسا، بازی های dual n-back بدین صورت است که فرد یکسری تحریکات دیداری یا شنیداری را دریافت می کند. به عنوان مثال تصویری را به وی نشان می دهند و یا صدایی را به گوش او می رسانند ، سپس می بایست بیاد آورد که آیا تحریک فعلی با n حرکت قبل مطابقت دارد یا خیر.

قابل توجه اولیای هنرجویان هنرستان رشته کامپیوتر و هنرجویان هنرستان رشته حسابداری با مقاله (چند قدم تا باهوش شدن​​) با شما هستیم.

کارشناسان هوش فعال را به دو دسته تقسیم می کنند:
هوش متبلور: متضاد هوش سیال است و در مورد داشتن دانش و مهارتی است که از طریق آموزش، یادگیری و تجربه به دست می آید.

هوش سیال: همانطور که قبلا بیان شد، مربوط به توانایی یادگیری، حل مشکلات جدید، استدلال و ارتباطات است.

حافظه طولانی مدت به هوش متبلور و در عین حال، حافظه فعال به هوش سیال مربوط می شود. از آنجا که وظیفه dual n-back بهبود حافظه فعال است، بنابراین باعث بهبود هوش سیال نیز خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که حافظه فعال نه تنها به شما کمک می کند اطلاعاتی را در ذهن خود نگه دارید، بلکه می توانید آن را تغییراتی نیز دهید. بنابراین اگر حافظه فعال را تقویت کنید، مهارت های اساسی شناختی که به شما در انجام کارهای پیچیده کمک می کند را افزایش خواهید داد.

اگر می خواهید یک ساعت در روز خود را باهوش کنید، تنها 20 دقیقه از زمان خود را به بازی ان بک اختصاص دهید.

نواختن یک ساز موسیقی سنتی را بیاموزید
مهارت نواختن موسیقی برای مغز بسیار مفید است زیرا وقتی افراد در حال نواختن یک ساز موسیقی هستند، مناطق مختلفی از مغز فعال می شود و اطلاعات را پردازش می کند.

نواختن یک ساز موسیقی عملا مناطقی از مغز از جمله:قشرهای بینایی، شنوایی و حرکتی را به طور همزمان درگیر می کند. در بخش فرهنگ و هنر نمناک کامل توضیح دادیم که تمرین منضبط در نواختن ساز موسیقی مهارت های دیداری، شنیداری و حرکتی را تقویت می کند بنابراین می توان این نقاط قوت را در سایر فعالیت ها نیز به کار برد.

علاوه بر این، از آن جا که مهارت های حرکتی خوب توسط هر دو نیمکره مغز کنترل می شود، این امکان را فراهم می کند تا پیام ها سریع تر و از طریق مسیرهای متنوع تری از مغز عبور کنند.

افرادی که سازهای موسیقی می نوازند عملکرد های اجرایی بالاتری نیز دارند که شامل برنامه ریزی، استراتژی و توجه به جزئیات می شود. همچنین بر نحوه عملکرد سیستم های حافظه نیز تاثیر می گذارد. نوازندگان عملکرد های حافظه پیشرفته ای را به نمایش می گذارند. آن ها می توانند با سرعت و کارایی بیشتری خاطرات را ایجاد، حفظ و بازیابی کنند.

در چندین مطالعه شرکت کنندگان با همان سطح عملکرد شناختی و پردازش عصبی به دو گروه تقسیم می شوند:

  • یک گروه که نواختن ساز را یاد گرفتند
  • گروهی که این کار را نکردند

مطالعات نشان داد گروه هایی که مشغول نواختن ساز بودند، مناطق مغزی فعال تری داشته اند.

بنابراین برای این که یک ساعت در روز باهوش شوید، 25 دقیقه از آن را صرف یادگیری نواختن یک ساز موسیقی سنتی کنید.

هنرستان کمال دانش در رشته کامپیوتر و رشته حسابداری با بهترین کادر تدریس هر ساله رتبه قابل قبولی در کنکور را دارد.

مراقبه کردن را بیاموزید و اجرا کنید
مراقبه کردن به شما کمک می کند تا از استرس رها شوید و روحیه خود را تقویت کنید. همچنین به شما کمک می کند تا باهوش تر نیز شوید. محققان با استفاده از ام آر آی مغزی گروهی از افراد که مدت طولانی مراقبه کردند دریافتند که:

مغز آن ها بزرگتر از مغز افرادی بود که مراقبه نمی کردند.
قشر پیش پیشانی مغز (منطقه ای از مغز که مسئول توجه و تمرکز است) این افراد دارای بافت ضخیم قابل توجهی بود. علاوه براین قشر پیش پیشانی عملکرد های "اجرایی" شناختی بالاتری مانند برنامه ریزی، تصمیم گیری و قضاوت را مدیریت می کند.
متخصصین مغز و اعصاب همچنین دریافته اند که این افراد ماده خاکستری بیشتری در مناطق مختلف مغز دارند. ماده خاکستری بخشی از مغز است که بیشتر سلول های واقعی مغز را در خود نگه می دارد و به نوبه خود ارتباط بین سلول ها را افزایش می دهد.

با توجه به تفاسیر فوق، تحقیقات اخیر نشان می دهد که انجام تمرین مدیتیشن منظم می تواند در کم تر از 8 هفته باعث تغییرات ساختاری مفید در مغز شود. بنابراین اگر می خواهید در یک ساعت از روز باهوش شوید، 15 دقیقه از این ساعت را به مراقبه اختصاص دهید.

به طور خلاصه باید گفت که شما می توانید با انجام امور زیر تنها در یک ساعت باهوش شوید:
20 دقیقه از روز را به انجام بازی های دونفره بپردازید.
25 دقیقه از روز را به یادگیری و نواختن یک ساز موسیقی اختصاص دهید.
15 دقیقه از روز را به مراقبه اختصاص دهید.

منبع: نمناک

           کمال‌گرایی در میان جوانان به شدت افزایش یافته است، اما کارشناسان می‌گویند روش‌هایی برای اجتناب از آن وجود دارد.
           اما چگونه؟​ اندکی دقت در تمام هنرهای ایرانی نشان دهنده این موضوع است که هنر درمانی تنها به چند رشته هنری محدود نمی شود و شاید بسیاری از هنرها امکان درمان بیماری های روحی و روانی را برای بیماران فراهم کنند.
           والدین نباید در تربیت کودک خود نگران حرف مردم باشند. قربانی کردن فرزندتان بخاطر دیگران، شخصیت و آینده کودک شما را تخریب می کند. برای داشتن کودکی مستقل و قدرتمند در آینده باید از همین امروز دست به کار شوید زیرا نحوه برخورد والدین با کودکان ارتباط مستقیمی با تربیت آنان دارد.
           داشتن شجاعت برای هر فردی مهم و حائز اهمیت است و اغلب والدین علاقه مند هستند که کودکی شجاع و جسور داشته باشند، روش های مناسبی برای تربیت کودک شجاع وجود دارد.
           ما آدما خیلی وقتا به این فکر می‌کنیم که چه کاری انجام بدیم تا حال آدم‌های دیگه رو بهتر کنیم و اثرات مثبت کار نیکمون رو توی زندگی خودمون هم احساس کنیم.